Main Article Content

Abstract

During pregnancy, there are system changes that require adaptation, both physiological and psychological. With these changes, pregnant women must know and understand what they are experiencing, so they need health education during pregnancy and how to prepare for safe delivery. Mother class is a means of learning together about pregnant women's health, increasing knowledge, change attitudes and mothers' behavior. The purpose of this study was to determine the differences in health education with snowballing and brainstorming methods in pregnant women in the class to increase knowledge and attitudes about preparation for pregnancy and childbirth. This study's design was Quasi-experimental with a pretest-posttest design of two snowballing groups and a brainstorming group. The number of samples for each group of 30 pregnant women. Analysis with Chi-Square and T-Test. The study results showed significant differences in knowledge and attitudes on the snowballing method (p-value of 0.000) and the brainstorming method with a p-value of knowledge of 0.011 and attitude of 0.000. Health education using snowballing has a more substantial effect, especially on the attitudes of pregnant women.

Keywords

brainstorming; class of pregnant; snow balling

Article Details

How to Cite
Mardeyanti, M., & Masitoh, S. (2021). Snow Balling and Brainstorming Method In Pregnant Mother Classes. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 8(2), 205-219. https://doi.org/10.32668/jitek.v8i2.442

References

    Adventus, Jaya, I. M. M. And Mahendra, D. (2016). Buku Ajar Promosi Kesehatan. Jakarta: Pusdik SDM Kesehatan.

    Azwar, S. (2013). Sikap Manusia: Teori Dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

    Baroroh, I., Jannah, M. And Meikawati, P.R. (2017). Hubungan Pengetahuan Ibu Hamil Dengan Keikutsertaan Kelas Ibu Hamil Di Wilayah Kerja Puskesmas Jenggot Kota Pekalongan. Siklus: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 6(2). DOI: 10.30591/Siklus.V6i2.579.

    Budiman; Riyanto. (2013). Kapita Selekta Kuesioner : Pengetahuan Dan Sikap Dalam Penelitian Kesehatan, Penerbit Salemba Medika, Jakarta: Salemba Medika

    Deliana, L.A. (2014). Pengaruh Pembelajaran Metode Snow Ball Terhadap Peningkatan Pengetahuan Dan Sikap Masyarakat Tentang DBD Wilayah Puskesmas Kecamatan Grogol Petamburan Kota Administrasi Jakarta Barat Provinsi Dki Jakarta. Doctoral Dissertation, Universitas Airlangga).

    Fitriayunda, S. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Higiene Pribadi Santriwati. Jurnal of Health Education. DOI: 10.15294/jhe.v2i1.19115

    Fuada, N. And Setyawati, B. (2015). Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil Di Indonesia. Indonesian Journal Of Reproductive Health, 6(2), 67-75.

    Kaspirayanthi, N. K. D., Suarniti, N. W. And Somoyani, N. K. (2019). Hubungan Keikutsertaan Ibu Dalam Kelas Ibu Hamil Dengan Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Tanda Bahaya Dalam Kehamilan Di Kota Bogor. Jurnal Kesehatan Reproduksi.

    Kemenkes RI. (2012). Profil Kesehatan Indonesia 2011. Jakarta : Kemenkes Ri.

    Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014) Pedoman Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil. Jakarta: Kemenkes RI.

    Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. (2017). Inilah Capaian Kinerja Kemenkes RI Tahun 2015- 2017.

    Khofidzoh, A., Rahfiludin, M.Z. And Kartasurya, M.I. (2016). Hubungan Keikutsertaan Kelas Ibu Hamil Dengan Perilaku Ibu Dalam Perawatan Masa Nifas (Studi Di Puskesmas Cepiring Kabupaten Kendal). Jurnal Kesehatan Masyarakat (E-Journal), 4(3), 147-157.

    Kurniarum, A. (2016). Asuhan Kebidanan Persalinan Dan BBL. Jakarta: Pusdik SDM Kesehatan.

    Lucia, S., Purwandari, A. And Pesak, E. (2015). Pengaruh Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil Terhadap Pengetahuan Tentang Persiapan Persalinan. Jidan (Jurnal Ilmiah Bidan), 3(1), 61-65.

    Maharani, S.A., Wati, L.R. And Sariati, Y. (2019). Perbandingan Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Antara Metode Brain Storming Dan Simulation Game (Sig) Terhadap Peningkatan Pengetahuan Mengenai Kanker Payudara Pada Siswi Kelas XII Sman 4 Malang. Journal Of Issues In Midwifery, 3(1), 33-47. DOI:10.21776/Ub.Joim.2019.003.01.5.

    Megatsari, H. And Deliana, L. A. (2014). Pengaruh Pembelajaran Metode Snow Ball Terhadap Peningkatan Pengetahuan Dan Sikap Masyarakat Tentang Dbd. Jurnal Promosi Kesehatan Indonesia, 2(1), 49-57

    Naganingrum, Y. (2014). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Brainstorming Dan Ceramah (Brace) Terhadap Perilaku Menstruasi Smp Islam Manbaul Ulum Gresik. Naskah Publikasi. Http://Journal. Unair. Ac. Id/Download-Fullpapers-Pmnjee613779e8full. Pdf.

    Silfia, N.N. And Muliati, T. (2017). Hubungan Karakteristik, Pengetahuan Dan Sikap Dengan Pemeriksaan Inspeksi Visual Asam Asetat (Iva) Pada Ibu Pasangan Usia Subur Di Puskesmas Talise. Journal Center Of Research Publication In Midwifery And Nursing, 1(2). DOI: 10.36474/Caring.V1i2.8.

    Notoatmodjo, S. (2016). Ilmu Prilaku Kesehatan. Jakarta: PT Rineka Cipta..

    Nuryawati, S.B.L.S. (2017). Hubungan Kelas Ibu Hamil Dengan Pengetahuan Ibu Hamil Tentang Tanda-Tanda Bahaya Kehamilan Di Desa Surawangi Wilayah Kerja Uptd Puskesmas Jatiwangi Kabupaten Majalengka Tahun 2016. Jurnal Bidan, 3(1), 234036.

    Rachmawati, A.I., Puspitasari, R.D. And Cania, E. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Kunjungan Antenatal Care (Anc) Ibu Hamil. Jurnal Majority, 7(1), 72-76.

    Rahmadani, R. And Utami, F.S. (2017). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kesiapan Persalinan Di Puskesmas Banguntapan II Bantul Yogyakarta. Doctoral Dissertation, Universitas Aisyiyah Yogyakarta.

    Sari, E. And Sudarmiati, S. (2017). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Ibu Hamil Tentang Tanda Bahaya Kehamilan Di Puskesmas Karangdoro. Doctoral Dissertation, Diponegoro University.

    Syafiudin, M., Wantiyah, W. And Kushariyadi, K. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Metode Brainstorming Dan Video Terhadap Pengetahuan Tentang Demam Berdarah Pada Keluarga Di Wilayah Kerja Puskesmas Puger Kabupaten Jember. PustakaKesehatan, 6(1),141-146.

    Umairoh, U., Suwarni, L. And Mardjan, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Siswa Tentang Pendewasaan Usia Perkawinan Di Mts An-Nur Desa Sungai Asam. Jurnal Kesmas (Kesehatan Masyarakat) Khatulistiwa, 6(4), 135-145. Doi: 10.29406/Jkmk.V6i4.1980.

    Winancy, W., Raksanagara, A.S. And Fuadah, Y. (2015). Perbandingan Penerapan Metode Brainstorming Dan Buzz Group Terhadap Peningkatan Pengetahuan Suami Ibu Hamil Tentang Tanda Bahaya Kehamilan, Persalinan, Dan Nifas (Studi Kasus Di Bogor). Seajom: The Southeast Asia Journal Of Midwifery, 1(1), 1-9.